Rynek Infrastruktury
Przetarg na budowę 70-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S3 w województwie dolnośląskim miał być ogłoszony jeszcze w 2013 roku, jednak rząd zrezygnował z tego zamierzenia, tłumacząc się, że powstanie tej trasy zależy od działań strony czeskiej, która do budowy swojego odcinka drogi ekspresowej będzie gotowa po 2018 roku.
Parlamentarny Zespół Polsk Zachodniej przyjął jednogłośnie 12 grudnia stanowisko wyrażające sprzeciw wobec wykreślenia drogi S3 Legnica – Lubawka z załącznika nr 5 do programu budowy dróg na lata 2011-2015.
Zespół z dużym niepokojem przyjął informację o odsunięciu w czasie budowy drogi S3 przez rząd. „Rozumiejąc argumenty natury międzynarodowej, przedstawiane jako uzasadnienie takiej korekty, uważamy ją za niekompletną, a zarazem za zbyt daleko posuniętą” – czytamy w stanowisku.
Za niekompletność członkowie zespołu uznają to, iż inwestycja wykreślona z jednego załącznika programu budowy dróg, nie została umieszczona w innym miejscu tego programu. Stwarza to stan zawieszenia dla realizacji tego zadania, które ma istotne znaczenie dla rozwoju Zachodniej Polski i jest ważne z punktu widzenia ogólnokrajowego.
„Oczekujemy pilnego uzupełnienia programu budowy dróg krajowych w taki sposób, by realizacja przedmiotowego odcinka drogi S3 rozpoczęta została w najbliższych kilkunastu miesiącach, po dokonaniu uzgodnień z Republiką Czeską w zakresie wymaganym przez prawo międzynarodowe. Wnosimy też o zintensyfikowanie działań wobec strony czeskiej służących temu uzgodnieniu” – wyliczają swe żądania członkowie zespołu Polski Zachodniej.
Wnioskują oni także o to, by przesunięcie w czasie realizacji drogi S3 Legnica – Lubawka, dotyczyło tylko niezbędnej jej części. Według zespołu nic nie stoi na przeszkodzie, by w ramach powszechnie praktykowanego etapowania, przystąpić bez zbędnej zwłoki do budowy trasy przynajmniej na odcinku z Legnicy do Bolkowa.
W stanowisku zaproponowano, by dalszy odcinek z Bolkowa do Lubawki powstał po uzgodnieniu z Republiką Czeską, która będzie budowała trasę ekspresową po swojej stronie. „Posłowie-członkowie Parlamentarnego Zespołu Polski Zachodniej oczekują niezwłocznego podjęcia działań, które przywrócą realizację zaplanowanej inwestycji drogi S3” – kończy swoje stanowisko zespół.
Wykreślenie drogi S3 z załącznika nr 5 nastąpiło oficjalnie 10 grudnia. Wówczas rada ministrów wpisała także do dokumentu budowę kolejnego odcinka drogi S2, czyli Południowej Obwodnicy Warszawy. Decyzję o wykreśleniu drogi S3 tłumaczono tym, że jej budowa jest ściśle połączona z działaniami Czechów, którzy do budowy swojego odcinka będą gotowi dopiero za pięć lat.
Co prawda, droga S3 ma być zgłoszona do finansowania w ramach instrumentu CEF, Łącząc Europę, jednak wiceminister Zbigniew Rynasiewicz ostrzegał podczas jednego z posiedzeń sejmowej komisji infrastruktury, że może pojawić się problem z efektywnym wykorzystaniem polskiej koperty narodowej w ramach tego instrumentu, gdyż środki te należy wykorzystać do 2017 roku.